Emma.S.

Nördigt intresserad av hudvård

Många av er känner säkert till hudvårdsmärket Emma S som idag fyller hyllorna hos olika apotek och skönhetskedjor. Men hur kom Emma S. till och vilka är personerna bakom varumärket? Vi har pratat med Emma Wiklund som berättar om idén bakom varumärket och hur hon förvandlade sig till en strålande entreprenör inom hudvård.

Från catwalk till egen väg: intresset för hudvård och vägen till Emma S.

Idén bakom varumärket kommer från olika håll, berättar Emma. Det var på 90-talet, under Emmas modellkarriär som hennes intresse för hudvård började växa. Mellan catwalk och sminkborstar blev det viktigt att ta hand om huden på rätt sätt och hudvård blev därmed en del av jobbet och något som kom att bli något som Emma än idag brinner för.

- Då hade jag ingen tanke på att jag skulle ha ett eget hudvårdsmärke, utan då var det mer ett nördigt intresse eftersom det var så viktigt att ta hand om huden.

Emma insåg att skönhet handlar om så mycket mer än bara yttre skönhet. Det handlar om att vårda huden och låta den stråla inifrån. Driven av denna insikt kastade hon sig in i en värld av krämer, serum och AHA-syror.

Kvinnliga entreprenörer och franska apotek

En del av idén härstammar från USA och Paris. Emma inspirerades av kvinnliga företagare inom hudvård. I USA fanns en del personliga varumärken inom hudvård som hon såg upp till, vilket var någonting som inte fanns i Sverige under 2010. Och under hennes tid i Paris gick hon alltid till franska apotek för att hitta hudvårdsprodukter.

Om det är någonting jag är nördigt intresserad av så är det hudvård.

- Jag fick hjälp från en dermatolog när jag bodde i Paris och jag köpte alltid mina produkter på franska apotek. Så Emma S. är inspirerad av kombinationen av riktigt bra ingredienser, med riktigt säkra halter som kliniska studier kunde stå bakom. För det var den hudvård jag själv hade använt. Därför är det så kul att nu sälja Emma S. på svenska apotek.

När Emma flyttade tillbaka till Sverige växte hennes tanke och självförtroende fram att kanske starta något eget. Idén fyllde hennes tankar när en kompis sa: “du borde göra någonting”. Denna vän, som heter Nora Larsson, och Emma grundade tillsammans Emma S. år 2010.

Emma s tillsammans med en annan blond kvinna.

Verkande ingredienser, rätt halter och hudvård som Emma själv använder

Emma S. är inte bara ett blomstrande varumärke, utan varumärket har också förändrat spelreglerna i den svenska hudvårdsindustrin med deras enzym peeling. Det personliga varumärket speglar Emmas och Noras stora engagemang och kunskap inom hudvård och som i sin tur inspirerar människor att ta sin egen skönhet och hudvård i sina egna händer.

- En av de produkter som jag är jättestolt över, som är bland de första produkterna vi lanserade, är vår enzympeeling. Det hade bara gjorts AHA-peeling på hudvårdssalonger innan, så vi var ett av de första hudvårdsmärkena som satte det på hyllan till slutkonsument.

För Emma har ingredienser och rätta halter alltid varit viktigt för henne - både under modellkarriären och nu med Emma S. “AHA- och BHA-syror räddade min hy och då var det extra kul att ta fram en sådan produkt och sätta den på hyllan som jag själv vet har varit så effektiv för mig”, berättar Emma. Nu vill hon inspirera andra till att ta hand om sin hy och hon ställer bara produkter på hyllorna som faktiskt ger verkan och som man kan känna sig trygg med.

Man ska känna sig väldigt, väldigt trygg med det man applicerar på huden och att det kommer att ge resultat.

Emma om mors dag

Emma berättar om sina två barn, Tyra och Elis, som fyller 22 och 20 år det här året. Ett av barnen, Tyra (22) har flugit ur boet och bor nu i Köpenhamn och studerar och Elis (20) bor hemma. På mors dag brukar Emma bli firad med blommor, kort och en middag med familjen. Hon brukar även få till ett firande med sin mamma och mormor under mors dag.

En kopp kaffe, lite tårta och gärna ett glas bubbel med de andra mammorna i familjen, då är jag nöjd.

Emma S. Melting Cleansing Balm.