
Våra medarbetare ska spegla Sverige
Ett av Apotekets mål är att våra medarbetares etniska mångfald ska spegla Sverige. Apoteket ser mångfald som en betydande tillgång, oavsett om det gäller kompetens, ålder, etniskt ursprung eller kön.
Ett av Apotekets mål är att våra medarbetares etniska mångfald ska spegla Sverige. Apoteket ser mångfald som en betydande tillgång, oavsett om det gäller kompetens, ålder, etniskt ursprung eller kön.
Våra medarbetare representerar mer än 90 olika nationaliteter och vi är övertygade om att medarbetare med olika bakgrund och erfarenhet skapar de optimala förutsättningarna för att möta våra kunder.
Wessam Shuayb tog examen i juni i år och arbetar idag heltid som farmaceut på Apoteket. Wessam talar utöver svenska och engelska även arabiska, vilket hon har stor användning av i sitt arbete.
- Det är väldigt ofta som arabisktalande kunder kommer in och behöver rådgivning på sitt moderspråk då de inte talar svenska, vilket understryker vikten av att erbjuda flerspråkig support och service.
Att kunna kommunicera på samma språk är en nyckelkomponent när det kommer till ett framgångsrikt kundmöte. Ett gemensamt språk, skapar omedelbart förtroende och samförstånd mellan oss och kunden. När vi kan tala med kunden på samma språk, undanröjs många hinder som kan uppstå på grund av språkbarriärer. Det minskar risken för missförstånd och det blir lättare att förmedla information och förstå kundens behov och önskemål.
Att förstå våra kunder och prata samma språk gör även att vi bygger starka relationer till dem. Detta märker vi tydligt då många av våra kunder återvänder till oss gång på gång. En av de tydligaste anledningarna är att de känner sig just förstådda och är nöjda med den övergripande kundupplevelsen som de får hos oss, säger Wessam Shuayb.