För att ett företag ska kunna sätta vetenskapliga klimatmål i enlighet med Science Based Targets ramverk krävs att klimatpåverkan kartläggs i hela företagets värdekedja, det vill säga både direkta utsläpp från den egna verksamheten och indirekta utsläpp som orsakas av andra aktörer i kedjan.
Produkterna vi säljer står för Apotekets största klimatpåverkan. Utsläppen kommer bland annat från energianvändning vid tillverkning och transporter från fabrikerna till svenska centrallager.
För att kunna minska utsläppen behöver vi göra gemensam sak med våra leverantörer. Ett sätt att göra det är att lyfta fram de leverantörer som arbetar målmedvetet för att minska sina utsläpp – det gör vi i Apotekets ”gröna lista”.
– Vi tror på öppenhet som en viktig del av lösningen. Vi sitter alla i samma båt och klimatutmaningen delar vi med alla våra leverantörer – både av läkemedel och andra produkter. Genom att samla leverantörer som delar vår höga klimatambition är vi transparenta med en förhoppning att fler ansluter sig, säger Louise Skalin, chef för Kvalitet, farmaci och hållbarhet på Apoteket.
Apotekets klimatmål
Till 2030 ska Apoteket halvera utsläppen där möjlighet att påverka är störst, det vill säga utsläpp från varutransporter, energi, bilresor i tjänsten och köldmedia. Dessutom ska 70 procent av våra leverantörer vara anslutna till Science Based Targets Initiative 2027.
Apotekets viktigaste åtgärder för att minska klimatpåverkan:
- Att påverka våra leverantörer att minska sina utsläpp från produktion och transporter. Det gör vi genom dialog och genom att synliggöra leverantörernas klimatambitioner.
- Att minska utsläppen från varutransporter genom att öka andelen fossilfria drivmedel och uppmuntra våra e-handelskunder att välja de bästa leveransalternativen ur klimatsynpunkt.
- Att se över elavtal och effektivisera energianvändning. Redan idag har Apoteket grön el i alla butiker med eget elavtal, i de fall elen ingår i butikshyran ser vi nu över de avtalen.