
Vi välkomnar Addeira till Apotekets Gröna lista
Apotekets Gröna lista visar vilka av våra leverantörer som har valt att sätta vetenskapliga klimatmål. Addeira är den senaste i raden av leverantörer som vi välkomnar in på listan.
Apotekets Gröna lista visar vilka av våra leverantörer som har valt att sätta vetenskapliga klimatmål. Addeira är den senaste i raden av leverantörer som vi välkomnar in på listan.
Apotekets mål är att 70 procent av våra leverantörer ska ha anslutit sig till Science Based Targets initiative till 2027. Gröna listan är ett sätt att hylla de leverantörer som väljer att ansluta sig. Vi ställde några nyfikna frågor till leverantören Addeira, det färskaste tillskottet på listan:
– Vi vill vara en del av Apotekets Gröna lista och visa att även mindre företag kan sätta vetenskapliga klimatmål, säger Michaela Ahlberg Brander, Sales & Marketing Coordinator på Addeira. För oss är det ett viktigt steg för att kunna växa i framtiden och knyta kontakter med partners som har liknande klimatambitioner. Vi vill vara med hela vägen från start och ser ingen anledning att inte ansluta oss så fort som möjligt.
Foto: Michaela Ahlberg Brander på Addeira
– Vi ska minska utsläppen från våra företagsresor och energiförbrukning med 42 procent till 2030. Eftersom vi räknas in i kategorin små och medelstora företag finns inget krav på att sätta mål för övriga utsläpp i värdekedjan, det vill säga scope 3.
– Vi har hybridarbetsplatser och kan välja att arbeta fler dagar per vecka på distans, vilket minskar utsläppen från resandet. Att resa med kollektivtrafik, cykel - eller varför inte promenera under sommarhalvåret – bidrar också till målet. Energiförbrukningen i våra kontor och lager kan vi påverka framför allt genom hur vi använder belysningen.
– Trots att vi inte har satt något scope 3-mål arbetar vi ändå för att minska utsläppen där. Vi köper in från leverantörer i närområdet, det vill säga inom Europa, och när vi upphandlar transporter prioriterar vi gröna alternativ.
– Efter att läst in all information och tagit fram den data som behövdes var det förvånansvärt enkelt, konstaterar Michaela. Med extern hjälp gjorde vi ett intensivt och grundligt arbete under en period av två månader med att identifiera våra utsläpp och fyllde därefter i alla uppgifter som behövdes för anmälan. I och med att vi är ett mindre företag krävs inte lika mycket datahantering som för ett stort företag. Vi hade förväntat oss att behöva räkna på våra leverantörers och kunders utsläpp men behövde inte göra detta.
– Det är enklare än vad man tror att sätta Science Based Targets som litet eller medelstort företag. Första steget är att gå igenom vad ni har för utsläpp. Därefter behöver ni tänka igenom vilka steg ni kan ta för att sänka utsläppen, till exempel välja andra färdmedel eller se till att släcka när lokalerna är obemannade. Tänk på att även små steg gör skillnad!