Här hittar du fullständiga köpvillkor som gäller för distanshandel på Apoteket.

1. Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller vid försäljning till privatperson från apoteket.se, vår app eller via telefon. För dessa köp krävs att du har fyllt 18 år.

2. Beställning

När vi har tagit emot din beställning får du en beställningsbekräftelse per e-post. När du fått beställningsbekräftelsen kan inga ändringar göras i din order.

Om du har beställt en vara (som inte är receptbelagd) som hinner ta slut innan vi har hunnit plocka din beställning kommer vi att kreditera dig varans värde. Receptbelagda läkemedel levererar vi dock alltid.

När vi skickar din order mejlar vi också en leveransavisering.

2.1 Särskilt om varor på recept

För att kunna handla receptförskrivna varor krävs att du har BankID eller Freja eID och att du är folkbokförd i Sverige.

Beställning av receptförskrivna varor kan ske från e-recept så snart receptet kommit in till E-hälsomyndighetens receptdepå.

Priset på receptbelagda varor kan komma att justeras efter att du har gjort din beställning. Se punkt 3 nedan.

2.2 Beställning genom fullmakt

För att någon annan ska kunna beställa receptförskrivna läkemedel för din eller ditt minderåriga barns räkning krävs att denne fått en fullmakt från dig. Du kan lämna en fullmakt antingen genom att logga in på apoteket.se eller genom att lämna in en fullmakt på ett apotek och legitimera dig.

Du kan läsa mer om hur du handlar receptförskrivna varor åt någon annan här.

Fullmaktsblankett för vuxen från E-hälsomyndigheten (pdf)

Fullmaktsblankett för barn från E-hälsomyndigheten (pdf)

Observera att den som slutför köpet är betalningsansvarig gentemot Apoteket, även om beställningen har skett för en annan persons räkning.

3. Pris

Samtliga priser anges med moms. Receptbelagda läkemedel är dock momsbefriade.  

3.1 Prissättning av läkemedel inom förmånen

Pris för läkemedel som ingår i förmånen fastställs när beställningen färdigställs. Priset bestäms av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, och varierar över tid. Var du befinner dig i ditt högkostnadsskydd påverkar också priset du ska betala. Om TLV har höjt priset på ditt läkemedel sedan du gjorde din beställning kommer vi att kontakta dig för att fråga om du vill fullfölja köpet till det nya priset. Om priset blir lägre krediterar vi dig för mellanskillnaden.

4. Betalningsalternativ

Vi erbjuder flera betalningsalternativ, t.ex: fakturabetalning, kortbetalning, direktbetalning från bank samt betalning med Swish. Mer information om våra betalningsalternativ finns här.

Tyvärr går det inte att betala med Apotekets presentkort online, men du kan använda det i samtliga våra fysiska apotek. Här kan du se ditt aktuella värde och datum på ditt presentkort.

5. Leverans

5.1 Allmänt

Vi behandlar normalt din beställning inom ett dygn, om varan finns i lager. Tiden för leverans kan dock variera beroende på vilket leveransalternativ du väljer.

Finns inte varan i lager kan leveransen ta längre tid.

Innehåller din order en beställningsvara inväntas beställningsvaran och hela ordern skickas sedan samtidigt.

Vissa varor måste specialbeställas och leveranstiden kan då bli längre. I sådana fall kontaktar Apoteket dig per telefon eller e-post. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad om du inte accepterar föreslagen leveranstid.

Vi hör självklart alltid av oss till dig om det i undantagsfall visar sig att varan inte kan beställas.

Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.

5.2 Beställning till flera personer samtidigt

Beställning som görs till flera personer vid ett och samma inloggningstillfälle räknas som en beställning. Varorna paketeras separat till varje person men är registrerade på beställarens namn. Detta innebär att du måste uppge beställarens namn när du hämtar paketet på apotek eller hos apoteksombud.

5.3 Transportrisken

Apoteket står för transportrisken, d.v.s. risken att varan skadas eller kommer bort under transport, från Apoteket till den angivna leveransadressen. Du som kund står för transportrisken vid eventuell retur till oss.

5.4 Våra leveransalternativ

Vi erbjuder flera olika leveransalternativ, läs mer här.

5.5 Rätt att ändra leveranssätt

Om valt leveranssätt av olika skäl visar sig olämpligt för den aktuella beställningen förbehåller sig Apoteket rätten att ändra till lämpligt leveranssätt.

6.  Ångerrätt

Som konsument har du ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att du kan ångra ditt köp inom fjorton dagar från att du tog emot varan.

Om du som kund vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Kontakta oss här alternativt använd vår blankett för ångerrätt.

6.1 Undantag från ångerrätten

Varor som av hälso-och hygienskäl inte kan säljas vidare till annan konsument är undantagna från ångerrätten. Detta gäller bland annat läkemedel, livsmedel, stomiprodukter, kylvaror samt hygien/intimartiklar där förpackningen har brutits.  

6.2 Retur

Du kan kostnadsfritt returnera varor på något av våra apotek. Ta med följesedeln vid retur i butik.

Du kan även skicka returen per post. Kontakta då alltid Apotekets Kundservice på telefon 0771–450 450 före retur så skickar vi ut en fraktsedel. Returen skickas därefter med fraktmetoden ”Parcel” till:

Apoteket AB                                         

Williams väg 23

635 06 Eskilstuna

Observera att du själv bekostar returfrakten när du utnyttjar din ångerrätt.

7.  Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Apoteket eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Apoteket har givit, kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Apoteket ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, (skälig tid anses alltid vara två månader), dock senast inom tre år. Apoteket förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.  

7.1 Retur

Du kan reklamera varan på något av våra apotek. Ta med följesedeln vid retur i butik.

Du kan även skicka returen per post. Kontakta då alltid Apotekets Kundservice på telefon 0771–450 450 före retur så skickar vi ut en returfraktsedel. Apoteket står för frakten.

Returen skickas till:

Apoteket AB                                        

Williams väg 23

635 06 Eskilstuna

8.  Återbetalning

Vid ångerrätt eller reklamation har du rätt att få tillbaka pengarna inom fjorton dagar från det att Apoteket tagit emot returen eller reklamationen.

Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid köpet. Om köpet skedde med kort kommer återbetalning ske till samma kort som du tidigare använt för köpet (kontanter till kontanter, kort till samma kort).

9.  Om du inte hämtar ut din beställning

Apoteket har rätt att ta ut en avgift för hanteringen av varor som inte hämtas ut. Avgiften uppgår till 150 kronor. För att undvika denna hanteringsavgift måste du hämta ut din beställning, även om du vill använda din ångerrätt enligt punkten 6. Det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar.

Levererade beställningar ligger kvar två veckor på lokalt apotek och apoteksombud samt en vecka på Postens utlämningsställe. För övriga transportörer, se villkor för respektive transportör vid avisering. 

9.1 Särskilt om receptbelagda läkemedel

Alla läkemedel som kommer i retur till Apoteket måste destrueras och får inte säljas igen. Det innebär att om du inte hämtat din beställning av en receptförskriven vara inom utsatt tid och önskar ny receptförskriven vara, krävs att du gör ett nytt receptuttag. Du får då betala både för den ej uthämtade beställningen och det nya uttaget.

10. Personuppgifter

Apoteket AB (org nr 556138-6532), är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter i samband med expediering av recept och beställning av egenvårdsprodukter. Apotekets behandling av personuppgifter sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och i förekommande fall även enligt apoteksdatalagen.

Vill du veta mer om hur Apoteket behandlar dina personuppgifter kan du läsa mer i vår integritetspolicy.

11. Ansvar

11.1 Konsumentköplagen

Apoteket ansvarar för fel och brister i enlighet vad som framgår av konsumentköplagen (2022:260).

11.2 Force Majeure

Apoteket är inte ansvarig för fel, brister eller förseningar på grund av omständighet utanför Apotekets rimliga kontroll, t.ex. strejk, terrordåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.

11.3 Felskrivningar

De produktbilder som finns på apoteket.se är endast exempel och det är inte säkert att dessa motsvarar varans faktiska utseende. Apoteket tar inte ansvar för eventuella felskrivningar i produktinformation och priser och förbehåller sig rätten att när som helst korrigera sådan information.

12. Ändring av allmänna villkor

Apoteket kan närsomhelst ändra villkoren i dessa allmänna villkor. De villkor som gäller vid köptillfället ska tillämpas på köpet.

13. Kontakta oss

Apoteket Kundservice telefonnummer 0771 – 450 450.

För adress och öppettider till samtliga lokala apotek se apoteket.se eller Apotekets app.

Apoteket AB
169 03 Solna
Organisationsnummer är 556138-6532
VAT/Momsnr är SE556138653201

14. Tvist

Apoteket följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. En eventuell tvist kan även lösas via European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN
https://www.arn.se

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/